Dalende Verkoop bij Gucci: Kering Blijft Achter bij Concurrenten tijdens Luxe Vertraging
Gucci, het grootste merk van Kering SA, heeft te maken met een daling van de verkoop als gevolg van de uitdagingen van een vertraging in de luxe goederenmarkt en interne onrust. Deze factoren zullen naar verwachting dit jaar een negatieve invloed hebben op de winstgevendheid van het merk. De vergelijkbare omzet van Gucci daalde in het derde kwartaal met 7%, volgens een verklaring van Kering op dinsdag. Analisten hadden een daling van 6,2% verwacht. Over het algemeen daalden de verkopen van het in Parijs gevestigde bedrijf met 9%, wat ook onder de verwachtingen lag1.
De Franse luxegroep Kering, die ook eigenaar is van Yves Saint Laurent, Balenciaga en Bottega Veneta, meldde dat de verkoop in het derde kwartaal uitkwam op 4,46 miljard euro ($4,72 miljard), een daling van 9% bij constante valuta en reikwijdte, onder de consensusverwachtingen voor een daling van 6%. Gucci, dat meer dan de helft van de jaarlijkse verkoop van Kering voor zijn rekening neemt en midden in een herstructurering zit na een teleurstellende prestatie in de afgelopen twee jaar, zag een daling van de verkoop met ongeveer 7%. Maar ook de omzet van kleinere merken, die tot voor kort een sterke groei kenden, daalde in het kwartaal, met een daling van 12% voor Saint Laurent en 7% voor Bottega Veneta2.
Kering heeft een ingrijpende herstructurering ondernomen om Gucci nieuw leven in te blazen, dat moeite heeft gehad om te profiteren van het sterke herstel van de verkoop van luxe goederen na de pandemie en terrein heeft verloren aan rivalen zoals Dior en Louis Vuitton van LVMH. Het bedrijf heeft het topmanagement van het merk herschikt en een nieuwe creatief directeur aangesteld, die in september een stijlreset onthulde op een modeshow in Milaan2.